Wednesday, 18 June 2014

Mehua

Jos vihersmoothiet ovat saapuneet ruokavaliooni, niin itsepuristetut mehut ne vasta ovatkin. Sain äitienpäivälahjaksi mehupuristimen ja siitä lähtien konetta on surruteltu monta kertaa viikossa.


Parasta itsepuristetussa mehussa on, että sinne voi laittaa lähes mitä tahansa ja silti siitä tulee juomakelpoista. Olen yrittänyt pitäytyä aamuisin tervellisissä kasvismehuissa. Pelkät hedelmämehut ovat sitten erikseen. Eräs viisas ihminen opetti minua laittamaan mehuuni 70 % kasviksia ja 30 % hedelmiä ja niin olen yrittänyt tehdäkin. Mehun sekaan voi myös sekoittaa blenderillä marjoja tai muita mehustimeen sopimattomia raaka-aineita, mutta en ole vielä kokeillut kuin jäisiä ananaspaloja. Niistä ei tullut minusta kovin kiva koostumus (kuva alla), vaan ananas sopii minusta paremmin tuoreena mehustettavaksi. 



Mitä kaikkea sinne puristimeen sitten voi laittaa? Loistavin oivallus on minusta parsakaalin varsi, joka on aikaisemmin lentänyt bioon. Vaan eipä lennä enää. Eikä lennä muuten kukkakaalinkaan varsi. Terveellisiä mehustimeen sujahtavia ovat myös varsiselleri, kesäkurpitsa, kurkku, fenkoli, raparperi ja pinaatti. Mausteeksi laitan usein inkivääriä ja sitruunaa. Makeuttajiksi sopivat hyvin omena, porkkana, päärynä, ananas, hunajameloni ja mango. Valmiin mehun sekaan muutama jääpala ja herkullinen vitamiinipommi on valmis. Joinakin ei-niin-nälkäisinä aamuina mehu riittää minulle aamupalaksi.




Pinaatit kannattaa puristaa tiukasti muiden ainesten väliin mehupuristimen torveen. Parasta tässä on se, että näitä mehuja lapsetkin juovat suht reippaasti. Vihersmoothiet kun eivät heille oikein vielä maistu.